Dilatace dimenzí


První úlet Ford představil již v roce 1971 – Transit Supervan měl uprostřed uložený small block V8 ze závodního Fordu GT40 o výkonu 425 koní, pětistupňovou převodovku ZF a 100 mil/h (160 km/h) frčel za 21,6 s.

 Transit Supervan 2 se objevil v roce 1984 a vycházel z tehdejšího prototypu C100, který Ford postavil pro Le Mans – měl motor DFL Cosworth V8 o objemu 3,9. Psychotická dodávka zkonstruovaná z laminátu a hliníku se na okruhu v Silverstone rozběhla na 283 km/h, to když pilot – stále Tyrrell Martin Brundle – posbíral všechnu odvahu a probudil 590 koní.

O deset let později bylo na světě třetí pokračování Supervan 3 s jen rok starým motorem z monopostu formule 1, který zaběhával Senna a Schumacher. Šestiválec Cosworth HB o objemu 3,5 l točil přes 13 000 ot./min. a dával 650 kobyl.

Konec tisíciletí přinesl další divoký stěhovák World Rallye Transit, který upozorňoval na úspěšné působení Fordu v šampionátu WRC. Jeho technika ovšem byla ve srovnání se Supervany daleko umírněnější. Byl poháněný sériovým dieselovým motorem 2.4 Duratorq s výkonem posíleným na 200 k.

 Pak se v roce 2004 do role reprezentanta divize užitkových vozidel dostal kompaktní Transit Connect X-Press s mechanikou jednoho rozbitého Focusu RS. Měl nejen přeplňovaný dvoulitr o výkonu 215 koní, ale také diferenciál se zvýšenou svorností Quaife, sportovní spojku AP nebo brzdy Brembo.

Intervaly mezi uvedením po sobě jdoucích Transitech se stále zkracují. Poslední slovo z předchozí věty však bylo hlavním nepřítelem současného týmu. V případě Transitu XXL se prodlužovalo. O hodně prodlužovalo. Na stavbu padly dvě karoserie „osobních“ modelů Transit Tourneo, přičemž rozvor byl protáhnutý o 3 metry na celkových 5,9 m, délka vzrostla ze 4,9 na 7,4 m. Patrně si umíte představit, co se na takové letištní ploše dá dělat, navíc když vás od okolního světa oddělují zatmavěná okna. Vzniklým prostorem se neplýtvalo na vytvoření minibusu, ale podlaha byla osazena osmi samostatnými kůží čalouněnými sedadly. Každé z nich je vybavené vyhříváním a bederní opěrkou. Dlouhán Ford je vybavený vznětovým čtyřválcem Duratorq 2.2 TDCi o výkonu 97 kW (130 k) a pětistupňovým manuálem s pozměněnými převody, aby lépe dostal do pohybu 2,5 tuny a v případě plného využití i dalších 1000 kg navíc. Váha jako u adepta na liposukci je pochopitelná, jinak by se karoserie kroutila jako toastový chléb, a proto dostala střecha i podlaha další výztuhy. Vylepšit torzní tuhost pomáhá i přepážka za sedadly, která odděluje prostor cestujících od zavazadel. Aby nebylo nutné přenášet sílu na zadní nápravu přes dlouhou kardanovou hřídel,  Transit XXL má podvozek z modelu FT350 s pohonem předních kol. Brzdy jsou samozřejmě kotoučové, pro jistotu vylepšené. Do série se nejdelší Ford na světě nedostane, ale pokud se použije na propagační jízdy, posádka bude mít k dispozici klimatizaci s oddělenými zónami vpředu a vzadu, satelitní navigaci, rozhraní Bluetooth, kvalitní audiosystémem, ale hlavně (pro přežití vozu životně důležité) parkovací senzory.

 

Zdroj: www.motorcar.cz

Nemůžete najít vhodnou pojišťovnu pro pojištění vozidla? Pomůže Vám povinné ručení srovnání.


Naše autovrakoviště najdete ve Vojkově, cca 0,5 km za Říčany u Prahy, po pravé straně hlavní silnice ve směru na Kutnou Horu.

Kde nás najdete