Gen neklidu

Na koncernových plechovkách VW mám rád jednu věc: sedněte si do nich a za pět minut se budete cítit jako doma. Jsou tu důvody objektivní (široký rozsah nastavování volantu i sedadla řidiče, díky nimž by si našel akurátní polohu i artrózou poznačený pivot) i subjektivní, což souvisí s vědou zvanou ergonomie (všechno je prostě tam, kde byste i poslepu hledali sáhnutím ruky). Připojte k tomu velmi dobrou kvalitu zpracování a nebude vám vadit ani pár tvrdých plastů, nezáživné odstíny šedivé nebo palubní deska, která je naprosto identická se sourozenci, akorát středová konzole klesá pod prudším úhlem. Prostě příjemné místo k žití.

 Z vnějšku Leon vypadá jako Altea po ozdravném pobytu v tuningové firmě vybavené hydraulickým lisem. A náramně mu to prospělo. O 11 centimetrů nižší karoserie má skoro stejně vysoký ponton, nízká okna navozují příjemný pocit bezpečí bez klaustrofobického efektu a vozu to přidává na dynamice. Co Leon ztrácí na výšce, to se snaží nahnat délkou (+3,5 cm proti modelu Altea), takže se nemusíte uskromňovat při nakládání zavazadel – na Alteu se Leon sice stále nechytá (409 vs. 341 l), ale na Golf nebo Astru ztrácí jen 9 litrů, výjimkou je pouze Focus (385 l). Díky rozvoru 2578 mm odpadly důvody na kritiku místa pro nohy na zadních sedadlech – těch keců se první Leon naposlouchal, ale bylo to oprávněné – prodejci by ovšem měli počítat s tím, že pokud se vyšší zákazníci v prodejně posadí také do příbuzných modelů, v Leonu jim bude vzadu scházet místo nad hlavou.

Je to nakažlivá nemoc dnešní doby a Leon není výjimkou, takže i tady se budete muset smířit s jedovatým posilovačem řízení, okrádajícím řidiče o důležitou součást zábavy při jízdě – zpětnou vazbu. Alespoň že nemá vliv na přesnost a vzrůstající rychlost důrazně otupuje jeho horlivost. Zapáleným řidičům ještě doporučuji kožený potah na volant, věnec má sice pěkný tvar, správnou tloušťku a ideální vybrání na palce, ale je kluzký jako úhoř (a to se mi nepotí ruce). Na vysokou známku má nárok řazení. Rychlosti v kulise mají na milimetr vymezený prostor, pružiny kladou správný odpor, a i když změnu stupně občas doprovází lehké dření, není to nepříjemné, naopak, stále máte pocit, že se při jízdě nemazlíte s násadou na koště, ale s přesně soustruženým kusem kovu. Pedálová skupina je mírně vyosená doprava, jednotlivé rozestupy pedálů a plyn ukotvený v podlaze ovšem vzbuzují chuť na pilování techniky meziplynů.

 Koncernová šestnáctistovka s dvouventilovým rozvodem je nejslabším motorem v nabídce a lepší léta má za sebou. Papírově je 75 kW (102 k) a 148 Nm při 3800 ot./min. ve spojení s váhou lehce nad 1,2 tuny stále příslibem zábavné jízdy, ale v reálu ublížila agregátu elektronická regulace plynu ¬– na povely odpovídá rychlostí jeskynní ozvěny a pořád se nezbavíte dojmu, že nechápe přání pravé nohy. Naučte se to ignorovat a za elektronickým šumem objevíte motor, který podle pravidel staré školy sympaticky táhne od nízkých otáček a až do maxima nemá výraznější díru ve výkonu. Pět stupňů převodovky je na něj tak akorát: při 4000 otáčkách drží na nejvyšším převodu dálničních 130, někde na cestě ke zbylým 1600 otáčkám k maximu výkonu má šanci jít 184 km/h, tady už koně a aerodynamika hlásí stop. Budete-li někdy zkoušet akceleraci z 0 na 100, stopky by se měly zastavit na jedenácté vteřině a sedmi desetinách.

Nejlepší nakonec: podvozek Leona přímo volá po silnějším motoru. Přední McPhersony se stabilizátorem a zadní víceprvkové věšáky zvládají na silnici divy. Na suchém asfaltu lze vyjádřit hranici nedotáčivosti zvednutím vnitřního kola asi 5 čísel nad profil silnice a zadek je zapotřebí do smyku provokovat, jinak prostě nevybočí ze směru. Tlumiče a pružiny jsou o pár procent tužší než u Golfu, není to však nepříjemné ani na rozbitých cestách. Vibrace pohltí skoro všechny, více hluku v interiéru jde na vrub šetření s izolací. K šasi pasují i důrazné brzdy. Při popojíždění ve městě se špatně dávkují kvůli výbušné povaze posilovače, ale dokonale zapadnou k rychlému tempu.

 Verdikt: Je lehké pomlouvat nedostatek vizuální originality bez poznání toho, co se skrývá pod slupkou. Leon si však bližší prozkoumání zaslouží, odvděčí se vám za to. Je to Seat, horkokrevné španělské auto do špiku duše, jen si žádá temperamentnější motor, který povzbudí zbytek vozu k ohnivějšímu tanci.

 

 

 

FAKTA:
Motor R4, 1595 cm3
Výkon 75 kW/102 k
Točivý moment 184 Nm
Z 0 na 100 km/h 11,7 s
Maximální rychlost 184 km/h
Průměrná spotřeba 7,5 l (výrobce), 8,2 l (naše jízda)
Základní cena (Reference) 429 900 Kč

Co to je?

Náhoda chtěla, že se nám podařilo postavit sériového Leona vedle střely vyladěné na závody do vrchu. Původně to byl model 2.0 TDI se stádem 140 kobyl. V průběhu neuvěřitelně krátké doby (7 dní) dostal vůz stavitelný podvozek, nové brzdy a úpravy motoru se podepsaly pod 240 koní. Ve vykuchaném interiéru se našlo místo pro závodní skořepinu Sparco, ochrannou klec, hasicí systém, ale času bylo málo, takže okna lze stále spouštět pomocí elektromotorku a funkční je i klima! Jen pro zajímavost, slovenské výsostné znaky nejsou na kapotě jen kvůli původu závodního týmu, ale s tímto vozem občas jezdí i slovenský prezident Ivan Gašparovič, který se netají svými závodními ambicemi.

 

Zdroj: www.motorcar.cz

Nemůžete najít vhodnou pojišťovnu pro pojištění vozidla? Pomůže Vám povinné ručení srovnání.


Naše autovrakoviště najdete ve Vojkově, cca 0,5 km za Říčany u Prahy, po pravé straně hlavní silnice ve směru na Kutnou Horu.

Kde nás najdete