Scirocco - hledání souvislostí

Ferrari? Lamborghini? Maserati? No. This is Scirocco. Tak nějak prezentoval dobový marketing tehdy nový model VW. A na něj navazuje studie Iroc, která by se měla v příštím roce objevit v sérii.

Její jméno je i není umělé, IROC je kupříkladu známá zkratka závodů International Race of Champions, které se jezdí ve Spojených státech od roku 1974.A v tom by mohla být spojitost, protože v tomhle roce vyjelo na silnice i první Scirocco :) VW však nikdy do tohoto závodu nezasáhlo, pouze Porsche sbíralo vavříny s modelem 911 Carrera RSR. Budeme se proto držet druhé, pravděpodobnější verze – když ze jména Scirocco vytáhnete čtyři prostřední písmena, dostanete co?

Volkswagen Scirocco. Vespod Golf GTI, navenek záměr Volkswagenu nabídnout levné sportovní auto širšímu okruhu motoristů. Abyste si náhodou nemysleli, že to byl socka-wagen, prozradím vám, že jeden kus vlastnil i slavný Stirling Moss. A protože jezdil jako prase, občas mu bobíci zabavili řidičák, takže musel jezdit na kole.

 Nabídka motorů byla později neskutečně bohatá (ostatně tahle vlastnost VW zůstala) a z nejvýkonnějších modelů poháněných 16ventilovým dvoulitrem nemělo radost ani Porsche. Mimochodem, původně mělo být sportovním vozem se znakem VW i auto, který dnes známe jako Porsche 924. Tehdejší vedení ovšem rozhodlo, že Volkswagen nepotřebuje další sporťák. Za návrh karoserie Scirocca nesl odpovědnost Giorgeto Giugiarro. Měl nahradit Karmann Ghia, jeho design však šel úplně jinou cestou – od oblých kudrlinek k drsným hranám.

 Krátká historická zastávka vás měla uvést do souvislostí, které přiměly Volkswagen představit nový koncept Iroc. Koncept, ve skutečnosti předzvěst sériového automobilu postaveném na podvozku Golfu. 4,24 m dlouhý vůz v jedovatém zeleném laku Viper (odkaz na první Scirocco) má rozvor 2,68 m, jezdí na 19palcových kolech a kromě hliníkové masky chladiče patří ke zvláštnostem karbonový rám skleněné střechy. Karoserie sportovních vozů se designéři snaží co nejvíce přikrčit k silnici, černé panely (nárazníky, prahy) v kontrastu se zelenou naopak zvedají ponton studie Iroc do vzduchu, což působí neobyčejně svěže.

Zajímalo by mě, kolik potenciálu se ukrývá v malé čtrnáctistovce TSI přeplňované kompresorem a zároveň turbodmychadlem (Twincharger, psal jsem zde), kterou zatím brzdí existence motoru 2.0 TFSI. Ve Volkswagenu Iroc jí popustili uzdu na 210 koní a do okruhu zařadili dvojspojkovou převodovku DSG. To by byla interesantní sériová podoba, že?

 O interiéru se nedá napsat nic jiného, že je excentrický a realistický zároveň. Ke které studii by automobilka napsala, že má zavazadelník o objemu 300 litrů, nebo že ho lze zvětšovat sklápěním sedadel, kdyby nebyla přesvědčena, že pojede dál? Odmyslete si zelený neoprén, pětibodové bezpečnostní pásy, klasické spínače, nadbytek lesklých doplňků a možná se koukáme na standardní provedení interiéru. Kůže, sportovní sedadla, hliník, jsou luxusní, ale dnes nijak výjimečné věci. Originální technickou fintu nabízí řazení – při vypnutém motoru je řadicí páka zapuštěná ve středové konzole, k jejímu vysunutí je potřebné nastartovat.

 

Zdroj: www.motorcar.cz

Nemůžete najít vhodnou pojišťovnu pro pojištění vozidla? Pomůže Vám povinné ručení srovnání.


Naše autovrakoviště najdete ve Vojkově, cca 0,5 km za Říčany u Prahy, po pravé straně hlavní silnice ve směru na Kutnou Horu.

Kde nás najdete